Oraganizacja programów lojalnościowych

svkgnjtoyzq6cerwm94f20dba13lu58ix7ph

Programy lojalnościowe - organizacja, prawo, podatki, logistyka, infrastruktura.

Akcje promocyjne w formie szeroko rozumianych programów lojalnościowych, to od lat niezmiennie jedne z najczęściej wdrażanych i realizowanych działań wykorzystywanych przez firmy do budowania trwałych relacji z klientami. 

Zastosowanie znajdują niemal we wszystkich branżach, bez względu na wielkość, specyfikę, czy strukturę firmy. Od konkursów, loterii, promocji, czy sprzedaży premiowej różni je przede wszystkim długofalowy charakter, mechanizm, często również środki komunikacji. Cele realizowane przy takich wdrożeniach to nie tylko efektywna sprzedaż produktów i usług, ale również zdobywanie bezcennej wiedzy na temat nawyków, zwyczajów zakupowych oraz budowanie bazy danych, dokładnie sprofilowanej, którą można eksploatować na różnych polach.

Dlatego właśnie rynek programów lojalnościowych i motywacyjnych skupia się na dwóch podstawowych kanałach: sprzedaży detalicznej (b2c - klient końcowy, często rozumiany jako detaliczny punkt sprzedaży, niekoniecznie wyłącznie jako konsument docelowy) oraz sprzedaży hurtowej i dystrybucji, jak również wewnętrzny (b2b - dystrybutorzy, hurtownie, sieci sklepów, przedstawiciele handlowi, ajenci, franczyzobiorcy). Bardzo często działania prowadzone są równolegle we wszystkich kanałach, z odpowiednim rozróżnieniem mechaniki, nagród, benefitów, które mogą stanowić również rabaty, zniżki, bony, szkolenia, e-learning.

Na co zwrócić szczególną uwagę przy planowaniu programów lojalnościowych?

  • budżet - określić, czy program będzie finansowany ze środków marketingowych spółki, czy wyliczony procentowo z marży sprzedażowej;
  • czas - działania należy zaplanować z góry, z naszej praktyki najczęściej jest to okres roku, rozpisać scenariusz działań promocyjnych, zaplanować kanały dotarcia, określić, które okresy w roku chcemy szczególnie wesprzeć, a które i tak są dla nas intratne i nie będą wymagać wzmożonych działań w tym czasie;
  • środki komunikacji - to szczególnie ważne zagadnienie, dobór odpowiednich narzędzi do komunikacji z uczestnikami to z pozoru proste zadanie, ale należy pamiętać, że komunikacja musi być efektywna a program nie może powodować szumu komunikacyjnego. Od tego zależy również właściwe zaprojektowanie formularza zgłoszeniowego, z naciskiem na pozyskanie wyłącznie niezbędnych danych od uczestnika. Komunikacja może się odbywać np. poprzez SMS, e-mail, aplikację mobilną, stronę www, tradycyjnie, kanały social media, itp.;
  • nagrody - dobór atrakcyjnych, pożądanych form wynagrodzenia lojalnego klienta to sprawa kluczowa. Czasy programów, w których uzbieranie punktów na długopis zajmowało długie miesiące już dawno minęły. Konsumenci mają wybór, a partnerzy biznesowi kuszeni są zapewne intratnymi ofertami od konkurencji. Audyt i analiza potrzeb naszej klienteli, to absolutna podstawa. To również pole dla agencji, która powinna mieć doskonały przegląd sytuacji na rynku i powinna szczególnie skupić się w tym aspekcie na efektywnym doradztwie i rekomendacjach;
  • prawo, podatki, logistyka - te trzy elementy są kręgosłupem każdego programu. Profesjonalnie przygotowane dokumenty (regulamin, aneksy, protokoły odbioru/wydania nagród, materiały reklamowe), profesjonalne, bezpieczne przetwarzanie danych osobowych, właściwe, zgodne z prawem rozliczanie podatków od nagród o różnorodnej specyfice i w końcu sprawne, efektywne zarządzanie wydawaniem nagród, ich konfekcjonowaniem, magazynowaniem, zabezpieczeniem, to determinanty sprawnej organizacji, unikanie sytuacji kryzysowych, fachowa obsługa reklamacji, dbanie o interesy uczestników i zapewnienie im najwyższego standardu obsługi.

Aby połączyć wszystkie wyżej wymienione elementy układanki wymagane jest przede wszystkim doświadczenie, fachowy zespół specjalistów. Gratifica przez lata wypracowała autorskie standardy obsługi. Wspieramy Was na każdym etapie wdrożenia. Zapewniamy obsługę skutecznych działań lojalnościowych 360C. 

Chcesz zorganizować w swojej spółce program lojalnościowy? Pomożemy, doradzimy, przejmiemy wszystkie działania na siebie. Przyjedziemy porozmawiać, wysłuchać potrzeb, określić cele i oszacować zagrożenia, zarekomendujemy budżet i nagrody. Sprawdź, umów się na rozmowę z naszym Account Managerem!

Skontaktuj się z nami!