Podczas przeglądania mediów społecznościowych natrafiamy często na tak zwane „rozdania” lub też zaczerpnięte z języka angielskiego „give away”, czyli zabawy organizowane przez twórców internetowych, polegające na nagrodzeniu obserwatorów ciekawymi gadżetami, bonami lub innymi prezentami. To niesłabnący od wielu lat trend, który przyciąga zawsze wielu zainteresowanych. Nie dziwi więc fakt, że influencerzy wykorzystują rozdania, aby zaktywizować swoich obserwatorów, stworzyć z nimi silniejszą relację, zachęcić do wykonania pewnej aktywności, a także przede wszystkim pozyskać nowe osoby, które z chęcią zostaną na dłużej i klikną przycisk „obserwuj”. Rozdania to sytuacja win-win, ponieważ korzystają na niej zarówno twórcy jak i obserwatorzy, którzy mają szansę zdobyć atrakcyjne nagrody, a nierzadko beneficjentem są także marki, które wysyłają swoje produkty do rozdań, korzystają z influencer marketingu i podnoszą sprzedaż.
Twórcy internetowi nie zdają sobie sprawy, że nagradzając w ten sposób obserwatorów często łamią prawo. Taka sytuacja ma miejsce wówczas, gdy następuje losowanie (jest to loteria, która według prawa jest grą hazardową!) lub konkurs polega na jak najszybszym udzieleniu poprawnej odpowiedzi (również w ujęciu prawnym posiada on znamiona loterii!)
O tym, że odbiorcy chętniej biorą udział w loteriach niż w konkursach nie trzeba już chyba przekonywać. Wynika to z faktu, że udział w loterii nie wymaga realizacji żadnego kreatywnego zadania, które zostanie ocenione, a więc jest dużo łatwiejszy. Jeśli nie chcesz jednak pozyskiwać zezwolenia na loterię, a zależy Ci na organizacji rozdania bez narażania się na nieprzyjemności – zrób rozdanie na zasadach konkursu. Co musisz przygotować?
Przygotowując konkurs nie zapominaj, że zasady umieszczone w regulaminie obowiązują nie tylko uczestników, ale także organizatora! Postępuj zgodnie z nimi, a Twoje rozdanie będzie zgodne z obowiązującym prawem!
Masz pytania? Chcesz dowiedzieć się więcej?