Rozdanie nagród na Instagramie

Losowanie na Instagramie? Czyli o tym jak zorganizować rozdanie nagród zgodnie z prawem.



Podczas przeglądania mediów społecznościowych natrafiamy często na tak zwane „rozdania” lub też zaczerpnięte z języka angielskiego „give away”, czyli zabawy organizowane przez twórców internetowych, polegające na nagrodzeniu obserwatorów ciekawymi gadżetami, bonami lub innymi prezentami. To niesłabnący od wielu lat trend, który przyciąga zawsze wielu zainteresowanych. Nie dziwi więc fakt, że influencerzy wykorzystują rozdania, aby zaktywizować swoich obserwatorów, stworzyć z nimi silniejszą relację, zachęcić do wykonania pewnej aktywności, a także przede wszystkim pozyskać nowe osoby, które z chęcią zostaną na dłużej i klikną przycisk „obserwuj”. Rozdania to sytuacja win-win, ponieważ korzystają na niej zarówno twórcy jak i obserwatorzy, którzy mają szansę zdobyć atrakcyjne nagrody, a nierzadko beneficjentem są także marki, które wysyłają swoje produkty do rozdań, korzystają z influencer marketingu i podnoszą sprzedaż.

Twórcy internetowi nie zdają sobie sprawy, że nagradzając w ten sposób obserwatorów często łamią prawo. Taka sytuacja ma miejsce wówczas, gdy następuje losowanie (jest to loteria, która według prawa jest grą hazardową!) lub konkurs polega na jak najszybszym udzieleniu poprawnej odpowiedzi (również w ujęciu prawnym posiada on znamiona loterii!)

O tym, że odbiorcy chętniej biorą udział w loteriach niż w konkursach nie trzeba już chyba przekonywać. Wynika to z faktu, że udział w loterii nie wymaga realizacji żadnego kreatywnego zadania, które zostanie ocenione, a więc jest dużo łatwiejszy. Jeśli nie chcesz jednak pozyskiwać zezwolenia na loterię, a zależy Ci na organizacji rozdania bez narażania się na nieprzyjemności – zrób rozdanie na zasadach konkursu. Co musisz przygotować?

  1. Regulamin konkursu – wskaż w nim zasady zabawy. Podaj nazwę organizatora, informację o tym kto może wziąć udział w rozdaniu, jakie będą nagrody oraz jakimi kryteriami będziesz kierować się przy wyłanianiu zwycięzcy. Podaj najważniejsze terminy – od kiedy do kiedy można zgłaszać się do zabawy, kiedy nastąpi ocena wszystkich zgłoszeń, kiedy i w jaki sposób ogłosisz listę wygranych osób. Nie zapominaj o reklamacjach – napisz w jaki sposób i w jakim czasie można je zgłaszać oraz kiedy nastąpi ich rozpatrzenie. Zwróć także uwagę na zapis chroniący dane osobowe uczestników.
  2. Zapoznaj się z regulaminem platformy, na której ogłosisz konkurs. Instagram, Facebook, Tik Tok i wszystkie inne portale mają własne zasady, którym możesz zupełnie przypadkowo się narazić. Jeśli dany portal oczekuje od Ciebie dodatkowego zapisu w regulaminie konkursowym, koniecznie go tam uwzględnij!
  3. Zapewnij dostęp do treści regulaminu! Możesz umieścić go na swojej stronie internetowej lub skorzystać z wirtualnego dysku, a następnie wrzucić link pod postem konkursowym. W przypadku Instagrama, który nie daje możliwości umieszczania linków w treści opisu zdjęcia, dobrym pomysłem będzie podpięcie go w BIO na czas trwania zabawy!

Przygotowując konkurs nie zapominaj, że zasady umieszczone w regulaminie obowiązują nie tylko uczestników, ale także organizatora! Postępuj zgodnie z nimi, a Twoje rozdanie będzie zgodne z obowiązującym prawem!

Pozostałe wpisy
Organizacja loterii promocyjnej QA
Organizacja loterii – Q&A
NATALIA 1
Organizacja loterii bez zezwolenia?
mowia o nas
Mówią o nas!