Gwarancja bankowa w loterii
Pozyskanie gwarancji bankowej jest elementem niezbędnym do organizacji loterii. Skąd wynika ten obowiązek organizatora? Jest on zapisany w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.
Czym jest gwarancja bankowa, jak ona działa i jaki jest jej cel?
Gwarancja bankowa to dokument wydawany wyłącznie przez banki, w którym określona jest kwota wysokości zabezpieczenia transakcji, w przypadku loterii jest to kwota równa wartości brutto puli nagród w loterii, którą zabezpiecza bank, aby zapewnić laureatom wypłatę zdobytej nagrody, nawet w przypadku, gdyby organizator loterii nie wywiązał się z tego obowiązku.
Beneficjentem gwarancji jest Dyrektor Izby Administracji Skarbowej reprezentujący Skarb Państwa i działający w imieniu Ministra właściwego ds. Finansów Publicznych, co oznacza w praktyce, że w przypadku, gdy organizator loterii nie wydaje określonych w regulaminie nagród, działa wbrew wydanemu zezwoleniu, czy działa na niekorzyść uczestników danej loterii, Dyrektor IAS ma prawo po wezwaniu organizatora do usunięcia uchybień lub natychmiastowo zwrócić się do banku – gwaranta o zabezpieczenie środków finansowych do wysokości puli nagród określonej w regulaminie.
Automatycznie oznacza to dla organizatora, że staje się dłużnikiem banku a wszystkie jego zobowiązania pokryte zostają z zabezpieczenia na poczet zabezpieczenia nagród czy kar nakładanych przez ustawę o grach hazardowych.
Należy pamiętać, że pomimo, iż w UoGH legislator przewidział różne rodzaje zabezpieczeń dla gier losowych, to podejmując się organizacji loterii promocyjnych czy audioteksowych, pozyskanie gwarancji bankowej jest obowiązkowe a brak tego dokumentu wyklucza możliwość ich organizacji przez podmiot występujący z wnioskiem.