Konkursy w marketingu – 5 najważniejszych elementów dla organizatora
Bardzo często na spotkaniach czy briefingach z Klientami słyszymy, że nawet doświadczeni marketerzy wymiennie używają słów konkurs i loteria. Oczywiście dla nas to dwa różne światy, ale warto omówić, na co należy zwrócić szczególną uwagę planując aktywację w formie konkursu dla swoich klientów finalnych. Organizowanie konkursów to świetny sposób na zwiększenie zaangażowania i budowanie lojalności wobec danej marki czy firmy jako całości.

Mechanizm i zasady: wymyśl nazwę, określ obowiązki uczestników, przemyśl kwestie trade-marketingowe i PR, określ daty, pomyśl o atrakcyjnych nagrodach.
Wyróżniamy kilka rodzajów akcji promocyjnych. Różnią się one nie tylko mechaniką, ale też sposobem rozliczania podatków czy warunkami organizacji.
Konkursy to akcje, w których:
- Uczestnicy mają do wykonania konkretne zadanie konkursowe, np. wymyślenie hasła, wiersza, opisania ciekawej historii, zrobienie zdjęcia, nagranie TikToka, itp.
- Nagrody otrzymują tylko najlepsi – nie każdy może wygrać. Uczestnik wygrywa na podstawie oceny jego umiejętności, kreatywności, jakości i walorów wykonanej pracy w określonym czasie lub/i spełnienia dodatkowych warunków, np. zakupu
- Zwycięzców wybiera komisja konkursowa/jury, lub też wyłania się ich na podstawie utworzonego rankingu.
Konkurs często mylony jest ze sprzedażą premiową lub loterią.
Do przeprowadzenia konkursu nie jest potrzebne zezwolenie, ale też nie możesz wynagradzać każdego, kto przystąpi do akcji. Dlatego przeanalizuj, czy akcja, którą planujesz na pewno spełnia kryteria konkursu.
Przygotuj regulamin – to podstawa prawna i swego rodzaju umowa pomiędzy Organizatorem a Uczestnikami.
Co powinien zawierać regulamin?
- Zadanie konkursowe: na czym polega konkurs, co dokładnie uczestnicy mają wykonać?
- Zasady uczestnictwa: kto może wziąć udział w konkursie (np. pełnoletni mieszkańcy Polski) i kto nie może się do niego zgłosić
- Czas trwania konkursu: od kiedy do kiedy trwa konkurs? Kiedy można się do niego zgłosić?
- Opis nagród: co dokładnie można wygrać i jaka jest wartość nagród?
- Zasady wyłonienia zwycięzców: jak i kiedy zostaną wybrani zwycięzcy i jak zostaną powiadomieni o wygranej?
- Warunki wydawania nagród: czy i jakie dokumenty muszą przedstawić zwycięzcy (np. oryginalny dowód zakupu)? W jaki sposób nagrody zostaną doręczone do zwycięzców?
- Procedura reklamacyjna: jak i w jakim terminie uczestnicy mogą zgłaszać reklamacje związane z konkursem?
- Kto jest organizatorem konkursu: dane firmy organizującej konkurs. Nie zawsze jest to marka, która się promuje. Zazwyczaj zewnętrzna agencja marketingowa.
Podatek PIT od nagród
Zasadą jest, że od każdej nagrody wydanej w konkursie odprowadzany jest 10%-owy, zryczałtowany podatek dochodowy. Nie wchodząc nadmiernie w regulacje podatkowe – podatek może rozliczyć organizator konkursu. Wpłaca go do swojego urzędu skarbowego zbiorczo, od wszystkich nagród, które wydał w danym miesiącu w konkursie(ach).
Żeby zapłacić podatek od nagród w konkursie organizator nie musi zbierać od uczestników żadnych dodatkowych danych typu PESEL czy adres zamieszkania.
Pamiętajmy, że 99% konkursów na rynku komercyjnym nie kwalifikuje się do zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w UPDOF:
Przepisy podatkowe przewidują zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku od nagród, tylko i wyłącznie jeśli: wartość nagrody w konkursie nie przekracza jednostkowo 2 000 zł brutto oraz konkurs jest z dziedziny nauki, sztuki, kultury, dziennikarstwa lub sportu albo jest to konkurs organizowany i emitowany przez środek masowego przekazu (radio, prasa, telewizja).
Choć przez lata spotykaliśmy się na rynku z wieloma rozumieniami tego ciekawie skonstruowanego przepisu, to zawsze staliśmy na stanowisku, że należy go stosować literalnie, co oznacza, że większość komercyjnych konkursów nie kwalifikuje się do zastosowania zwolnienia. Wyjątkiem wśród naszych Klientów były media tradycyjne, czy jednostki administracyjne związane z edukacją, sztuką.
Reklama i komunikacja
Pamiętaj, aby materiały promocyjne (zarówno POS, jak i digital) informowały o wszystkich istotnych warunkach konkursu, a zwłaszcza o okresie jego trwania i zadaniu konkursowym. Nie zapomnij wskazać, gdzie znajduje się regulamin i szczegóły akcji (np. na stronie internetowej konkursu). Regulamin musi być podany do wiadomości publicznej, najłatwiej opublikować go na landing page akcji, w social mediach lub www firmy.
Dane osobowe Uczestników i Laureatów
Konkurs to nagrody, nagrody to laureaci i uczestnicy, a więc konieczność przetwarzania danych osobowych na różnych polach eksploatacji. Zawrzyj z agencją, której powierzasz organizację akcji umowę powierzenia przetwarzania danych. Agencja będzie musiała też przygotować klauzulę informacyjną RODO, a jej skróconą wersję umieścić pod formularzem zgłoszeniowym, np. na stronie www konkursu. Jeśli na stronie konkursu są pliki cookies, na które użytkownik musi wyrazić zgodę, to należy pamiętać również o przygotowaniu Polityki prywatności i cookies.