Gratifica Sp. z o.o.
ul. Podchorążych 43, 94-234 Łódź
+48 690 960 995
Telefon

SPRZEDAŻ PREMIOWA – czyli w prostocie siła!

Czym jest sprzedaż premiowa?

robert2 Robert CEO
cart2

W naszej ofercie mamy wiele różnych formatów promocyjnych, z sukcesem wspierających od wielu lat sprzedaż produktów i usług marek, które z nami współpracują. Sprzedaż premiowa to jeden z najskuteczniejszych formatów, wywodzi się wprost z trade marketingu i stosowana jest zarówno w kanale b2b jak i b2c.

Sprzedaż premiowa – definicja

Dokonując interpretacji pojęcia sprzedaży premiowej, wskazać należy iż zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem organów podatkowych, sprzedaż premiowa to sprzedaż w której występuje premia/korzyść/wartość dodana dla nabywcy. Premia zaś to zgodnie z definicjami słownikowymi, to nagroda za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś. Jest to więc sprzedaż polegająca na uatrakcyjnieniu zakupu danych towarów czy usług, w tym poprzez obniżenie ceny, jak również sprzedaż, w której premia (nagroda) przyznawana jest każdemu nabywcy towarów, który spełni określone warunki, ale nie jest wynikiem przypadku (loteria) czy rywalizacji poprzez wykonanie określonego zadania, za wyjątkiem samej czynności zakupu (konkurs).

Czym w praktyce jest więc sprzedaż premiowa?

To akcja promocyjna, w ramach której dochodzi do otrzymania przez konsumenta jak również partnera biznesowego (hurtownika, dystrybutora) premii. Gwarantowane nagrody/gratisy/dodatki są przyznawane nieodpłatnie każdemu kupującemu po spełnieniu warunków (ustalonych wcześniej w regulaminie), na przykład w wyniku nabycia towarów i usług – ich rodzaj, jednakże ilość benefitów do zdobycia lub wartość powinny być zawsze ściśle określone w zasadach promocji. Co ważne, otrzymywany gratis musi różnić się od produktu zakupionego w ramach głównej transakcji.

Stanowisko zajmowane przez polskie organy podatkowe wskazuje, że o sprzedaży premiowej można mówić, gdy dąży się do uatrakcyjnienia zakupu danych towarów lub usług. W zależności od specyfiki realizowanego przedsięwzięcia, czy budżetu, którym się dysponuje, działania składające się na sprzedaż premiową, mogą mieć zarówno charakter krótkoterminowy, jak i długoterminowy, choć najczęściej to wyczerpanie puli nagród gwarantowanych determinuje okres trwania takiej aktywacji.

Podatkowe rozliczenie sprzedaży premiowej – co warto wiedzieć?

Rozważając kwestię opodatkowania nagród związanych ze sprzedażą premiową w przypadku rynku konsumenckiego, należy zwrócić uwagę na zapisy zamieszczone w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Znajdujące się tam zasady wskazują, że w wyniku otrzymania nagrody (pieniężnej lub rzeczowej) po stronie nabywcy powstaje przychód. W przypadku, gdy obdarowanym jest osoba prywatna nieprowadząca działalności gospodarczej, a jednorazowa wartość gratisu nie przekracza 2000,00 zł brutto, nie istnieje obowiązek zapłaty podatku dochodowego.

Jeśli ta kwota zostanie przekroczona, organizator aktywacji jest zobligowany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, którego równowartość to 10% wartości wygranej lub nagrody uzyskanej w ramach sprzedaży premiowej.

Sprzedaż premiowa w b2b?

A co jeśli sprzedaż premiową kierujemy do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą?

Należy pamiętać, że nie obejmuje ich zwolnienie z opodatkowania uzyskanych w taki sposób przychodów, bo ustawa, o której piszemy wyżej odnosi się wyłącznie do osób fizycznych. Warto również wiedzieć, że sprzedaż premiowa nie może być dokonywana na rzecz pracownika lub osoby pozostającej w stosunku cywilnoprawnym z organizatorem.

Sprzedaż premiowa – prosto, skutecznie, efektywnie

Dobrze zaplanowana i obsłużona sprzedaż premiowa może wprost przełożyć się na znaczące zwiększenie wolumenu sprzedażowego promowanych produktów i usług.

Dobre zaplanowanie i przeanalizowanie wszystkich aspektów tego typu akcji– począwszy od przemyślanego doboru nagród, ustaleniu KPI i kanałów dystrybucji, skończywszy na spełnieniu niezbędnych wymogów formalnych wynikających z obowiązujących przepisów prawnych. Kluczową kwestią jest również zadbanie o kompleksową obsługę techniczną, czyli oryginalne wypromowanie sprzedaży premiowej za pomocą tych kanałów komunikacji, z których najczęściej korzysta grupa docelowa. Jeśli wszystkie te elementy będą spójne, zwiększy się zasięg wśród potencjalnych odbiorców, a przedsięwzięcie zakończy się sukcesem.

Ciekawym przykładem sprzedaży premiowej może być dodawanie do określonych zakupów maskotek zaprojektowanych specjalnie na potrzeby danej marki czy jej określonej grupy produktowej. Warto również zadbać o dobrą komunikację aktywacji za pośrednictwem dobrze zaprojektowanego landing page`a, na którym możemy zamieścić w celach motywacyjnych, licznik nagród pozostałych na stocku do wyczerpania zapasów.

Zapytaj o wycenę naszych ekspertów!

Gratifica – zespół do usług!

 

 



Masz pytania? Chcesz dowiedzieć się więcej?

Pozostałe wpisy

Zobacz wszystkie