Jak zorganizować loterię promocyjną?
Loterie promocyjne to gry losowe, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.
Planujesz organizację loterii promocyjnej dla swoich klientów? Sprawdź, jak to zrobić...
Loterie promocyjne, choć objęte ustawą o grach hazardowych, stanowią doskonałe narzędzie marketingowe.
Loterie promocyjne istnieją w polskim prawie już od 1992 roku, natomiast od roku 2009 zmieniono ich podstawę prawną na obowiązującą obecnie ustawę o grach hazardowych. W roku 2017 znowelizowano ją znacząco. Przez cały ten czas przepisy dotyczące organizacji loterii ewoluowały i obecnie na rynku urządza się je niemal we wszystkich branżach.
Aby zorganizować w Polsce loterię zgodnie z prawem, organizator winien jest wystąpić o wydanie zezwolenia do właściwego Dyrektora Izby Administracji Skarbowej.
Czas rozpatrzenia takiego wniosku to maksymalnie 2 miesiące i biegnie on od dnia złożenia kompletnego wniosku (czyli takiego, który zawiera wszystkie wymagane dokumenty).
Zgodnie z Art. 39 ustawy wniosek na organizację loterii promocyjnej zawiera:
- nazwę i status prawny podmiotu występującego z wnioskiem, w przypadku spółek handlowych również numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, a w przypadku przedsiębiorcy zagranicznego prowadzącego działalność za pośrednictwem oddziału, numer w Krajowym Rejestrze Sądowym tego oddziału;
- dane osobowe (imiona, nazwiska, obywatelstwo, miejsce zamieszkania, rodzaj oraz serię i numer dokumentu tożsamości) osób zarządzających podmiotem oraz reprezentujących podmiot występujący z wnioskiem;
- określenie obszaru, na którym planuje się urządzenie loterii;
- określenie czasu, w którym planuje się urządzenie loterii;
- bankowe gwarancje wypłat nagród;
- projekt regulaminu loterii;
- dokumenty potwierdzające legalność źródeł pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na organizację loterii;
- aktualne zaświadczenia o niezaleganiu z zapłatą podatków stanowiących dochód budżetu państwa, należności celnych oraz składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne.
Niezbędne dokumenty, w szczególności gwarancję bankową wypłat nagród, zaświadczenia z ZUS, US, UC-S, organizator powinien przygotować odpowiednio wcześniej i wystąpić o nie do odpowiednich organów, aby zachować ustawowy czas na rozpatrzenie wniosku.
Podstawą każdej loterii, jest regulamin, który szczegółowo precyzuje obowiązki i prawa uczestników. Powinien on zawierać obowiązkowo:
- nazwę loterii;
- nazwę podmiotu urządzającego loterię;
- wskazanie organu wydającego zezwolenie;
- zasady prowadzenia loterii;
- obszar, na którym będzie urządzana loteria;
- czas trwania loterii;
- sposób urządzania loterii, w szczególności miejsce i termin losowania nagród;
- sposób zapewnienia prawidłowości urządzania loterii;
- sposób i termin ogłaszania wyników;
- miejsce i termin wydawania wygranych;
- tryb i terminy rozpatrywania reklamacji i zgłaszania roszczeń;
- wartość puli nagród;
- w przypadku loterii promocyjnej – termin rozpoczęcia i zakończenia sprzedaży towarów lub innych dowodów udziału w loterii promocyjnej.
Prawidłowe, bezpieczne i zgodne z prawem urządzenie loterii w Polsce to rzecz jasna zagadnienie dużo bardziej obszerne. Wymaga od organizatora know-how i biegłości w przepisach przynajmniej kilku ustaw.
Z tego powodu warto powierzyć organizację loterii wyspecjalizowanej agencji z długoletnim doświadczeniem. Znajomość aktualnych zmian w przepisach, interpretacji i kluczowych wyroków sądów w zakresie prawa marketingowego połączona z doświadczeniem i praktyką agencji dają Wam pewność, że projekt będzie prowadzony rzetelnie i nie narazi marki na starty finansowe czy wizerunkowe.