Jak napisać regulamin konkursu?
Konkurs to jedna z form aktywacji konsumenckiej, którą warto wykorzystać jako skuteczne narzędzie marketingowe.
Uczestnik wykonując zadanie konkursowe rywalizuje swoją pracą z innymi uczestnikami a o wygranej decyduje jury, oceniające zgłoszenia wedle przyjętych wcześniej kryteriów.
Fundator nagród – inicjator konkursu – buduje zaufanie i relację z klientem, umożliwia zabawę i obcowanie ze środowiskiem danej marki, zdobywa lojalnego odbiorcę, zwiększa sprzedaż i realizuje cele wizerunkowe.
Organizacja konkursu, to w świetle przepisów obowiązującego w Polsce prawa, zadanie znacznie mniej sformalizowane od loterii.
Nie ma konieczności redagowania i gromadzenia wielu dokumentów, pozyskiwania zezwolenia i informowania urzędów o planowanych działaniach.
W przypadku organizacji konkursu podstawę stanowi solidny, dobrze przygotowany regulamin, czyli dokument, w którym muszą znaleźć się ważne informacje dotyczące przebiegu akcji promocyjnej.
Warto pamiętać, że istnieją elementy, które obowiązkowo należy tam zawrzeć a wynikają one z przepisów Kodeksu cywilnego, w szczególności związane z przyrzeczeniem publicznym nagród. Oto lista:
- Organizator konkursu – jasno wskaż kto nim jest. Uwaga! Organizatorem nie musi być firma-inicjator, która chce nagrodzić swoich klientów. Może to być zewnętrzna agencja, która kompleksowo zajmie się wszelkimi obowiązkami związanymi z przeprowadzeniem konkursu.
- Uczestnik – określ kto może wziąć udział w konkursie i jakie warunki musi spełnić. Uwzględnij informacje o osobach, które są wykluczone z udziału (np. najbliższa rodzina organizatora konkursu).
- Ramy czasowe – określ kiedy rozpocznie się i zakończy zbieranie zgłoszeń do konkursu.
- Zasady – ustal sposób wyłaniania laureatów oraz kryteria oceny prac.
- Nagrody – wykaż listę nagród, które można zdobyć. Podaj ich wartość oraz informację na temat rozliczania podatku od wydanych nagród (rozliczy je organizator czy będzie to obowiązek laureata?).
- Warunki otrzymania nagrody – opisz jakie będą obowiązki laureata po otrzymaniu informacji o wygranej, przedstaw jakich danych i dokumentów będziesz wymagać od zwycięzcy nagrody.
- RODO – zadbaj o bezpieczeństwo danych uczestników konkursu.
- Reklamacje – napisz w jaki sposób i do kiedy uczestnicy będą mogli wnieść ewentualne roszczenia.
- Nadzór – określ kto odpowiada za nadzór nad przebiegiem konkursu i kto będzie oceniał prace konkursowe.
Jeśli konkurs będzie odbywał się w mediach społecznościowych (będzie ogłaszany na Facebooku czy Instagramie), konieczne będzie uwzględnienie zasad platformy.
Pamiętaj, musisz zapewnić uczestnikom dostęp do treści regulaminu.
Czy konkurs można zorganizować samodzielnie?
Tak, organizacja konkursu z niewielką pulą nagród, bez wsparcia zewnętrznej wyspecjalizowanej firmy, jest możliwa. Jednak w praktyce przygotowanie regulaminu, w tym zabezpieczenie interesów uczestników wymaga biegłości w tematyce konkursów.
Regulamin nie może zawierać klauzul abuzywnych, chronić dane osobowe Uczestników i Laureatów (RODO), uwzględniać klarowne zasady wykonania zadania konkursowego, czy procedury związanej z postępowaniem reklamacyjnym. Warto dlatego skorzystać z wiedzy i doświadczenia wyspecjalizowanej agencji, która obejmie kompleksową opiekę nad konkursem.
O konkursach więcej piszemy tutaj: https://gratifica.pl/blog/konkurs-to-nie-loteria-jak-organizowac-bezpieczne-prawnie-konkursy-faq/