Klienci często pytają nas, czy można bez wymaganego zezwolenia urządzać loterie (w szczególności loterie promocyjne) za pośrednictwem szeroko rozumianych kanałów social media, w szczególności portalu Facebook czy Instagram...
Choć temat i dla nas nie jest jednoznaczny, to jednak zawsze nasza rekomendacja ma zabezpieczać interesy naszych obecnych lub potencjalnych partnerów w biznesie. Z tej właśnie przyczyny radzimy albo występować do odpowiednich organów z prośbą o wydanie indywidualnej interpretacji w przedmiocie sprawy, albo unikać działań, które jak się słusznie okazuje, powodować mogą dotkliwe kary finansowe.
Powyżej opisana sytuacja miała miejsce w przypadku jednej z firm, która za pośrednictwem swojej strony na portalu Facebook zorganizowała wśród fanów marki losowanie nagród bez wymaganego przez prawo zezwolenia.
Pomimo, iż zgodnie z przewidywaniami, firma została ukarana finansowo przez właściwego Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego (wymierzono karę w wysokości ok. 10 000,00 PLN), to przełomowy, precedensowy lub co najmniej warty omówienia jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, który w swoim orzeczeniu z dnia 08.02.2019 r. uchylił decyzje, które były niekorzystne dla organizatora akcji promocyjnej i wskazał, co następuje:
„(…) Wbrew stanowisku organu, przedmiotowe przedsięwzięcie nie zawierało jednak, wszystkich elementów niezbędnych do uznania go za loterię promocyjną. O ile bowiem nie ulega wątpliwości, że elementem przedsięwzięcia był losowy wybór nagrody, zaś skarżąca oferowała nagrodę rzeczową, tj.: karnet na zabiegi o wartości 160 zł, to w niniejszej sprawie nie wystąpiła - zdaniem Sądu - przesłanka w postaci "nabycia towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze". Tymczasem jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 10 u.g.h., uczestnictwo w grze musi następować przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze, co skutkuje nieodpłatnym udziałem w loterii. O ile uczestnictwo w samej loterii (losowaniu nagrody) było nieodpłatne, to jednak nie zostało ono poprzedzone - jak wymaga tego przepis art. 2 ust. 1 pkt 10 u.g.h. - nabyciem towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze. W ocenie Sądu, żadna z dokonanych przez uczestników akcji promocyjnej [...] w [...] czynności, nie stanowiła bowiem "nabycia" dowodu udziału w grze (…).”
Ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2018, poz. 165 ze zm.) w art. 1 ust. 1 definiuje loterie promocyjne jako:
„gry losowe, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe”.
WSA w Łodzi uznał, że skoro nie mamy do czynienia z nabyciem towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze, uczestniczymy w grze nieodpłatnie, a do wygrania są nagrody (pieniężne lub rzeczowe), to nie mamy do czynienia z grą losową w formie loterii promocyjnej, w myśl przepisów przywoływanej wyżej ustawy.
Jest to z pewnością odmienne stanowisko organu sprawiedliwości, niż te z którymi mieliśmy do czynienia jeszcze od czasów poprzedniej ustawy o grach i zakładach wzajemnych. Warto wskazać, że Sąd na pierwszy plan wysunął aspekt kupna produktów czy usług i fakt nieodpłatnej możliwości wzięcia udziału w loterii. O ile kwestia tego, czy uczestnictwo za pośrednictwem sieci Internet jest de facto nieodpłatne to sprawa drugorzędna, tak wyrok zastanawiający jest w kontekście zawartej w ustawie o grach hazardowych definicji gry losowej, do których loteria promocyjna należy:
„Art. 2. 1. Grami losowymi są gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku.”
W przedmiotowej akcji promocyjnej przeprowadzono losowanie nagród, o wygranej decydował los i gdyby organizator na swoim profilu FB wprowadził elementy grywalizacji, obiektywne i mogące w sposób niebudzący wątpliwości ustalić hierarchię na liście zwycięzców, choćby poprzez ocenę hasła konkursowego czy innego zadania, zapewne sprawy by nie było, a Urząd Celno-Skarbowy nie ukarałby przywoływanej firmy.
Warto zatem w najbliższym czasie bacznie śledzić orzecznictwo, gdyż być może wykształci się nowe podejście do interpretacji zawiłych przepisów i regulacji na rynku gier hazardowych i szeroko rozumianego rynku reklamy, promocji i marketingu.
Jeśli chcecie pozyskać więcej informacji na temat organizacji loterii w różnych kanałach dotarcia do klientów, zapraszamy do kontaktu z naszymi Ekspertami. Napisz lub zadzwoń teraz!
©Gratifica 2019
Masz pytania? Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami!